افزایش ۳۰ درصدی حضور دختران نوجوان مشهدی در «قرار نوجوانی» رقابت برای خدمت | موکب دخترانه نجمه (س) پناهی برای بانوان زائر + فیلم بارِ امانت زنان نوغان بر دوش زنان مشهدی همزمان با شهادت امام رضا (ع) راه‌حل پیدا کنید؛ نه راه فرار زن تراز اسلام باید جایگاه زن بودن خود را حفظ کند | گفتگو با یکی از بانوان طلبه تاثیر گذار مشهدی معرفی چهره‌های حوزوی شاخص در میان بانوان لازم و ضروری است خدمت بیش‌از ۱۵۰۰ دختر نوجوان مشهدی در «قرار نوجوانی» ویژه دهه آخر صفر ۱۴۰۳ توسعه زیرساخت‌های شهری برای خدمت به زائران دهه پایانی صفر زن تراز اسلام در عرصه اجتماع عفیف و باوقار است| گفتگو با یکی از بانوان تاثیر گذار مشهدی انتصاب بانوان در دولت چهاردهم ادامه دارد | تاکنون چند خانم در دولت چهاردهم سمت گرفته‌اند؟ روایت خبرنگار شهرآرانیوز از سفر پیاده به کربلای معلی | خوشا راهی که پایانش تو باشی خمینی، آب، سلمان فارسی و راهی که به کربلا می‌رسد یک گردهمایی خانوادگی اثرِ خستگی بر درک زمان راه اندازی موکبی به یاد مادر و دختر شهید مشهدی در کربلا اربعین فرصتی برای تربیت حسینی فرزندان آثار روانی نگاه ابزاری در استخدام خانم‌ها | خلأ امنیت روانی در محیط کار به پله نخست استخدام یا همان آگهی جذب رسیده است پیگیری لایحه الحاق ایران به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی «مهربانو»؛ پویش مهربانی و ایثار با اهدای خون بانوان تربیت با تئاتر | «رستن»، نمایشی زنانه در جستجوی حقیقت
سرخط خبرها
رقابت برای خدمت | موکب دخترانه نجمه (س) پناهی برای بانوان زائر + فیلم

رقابت برای خدمت | موکب دخترانه نجمه (س) پناهی برای بانوان زائر + فیلم

  • کد خبر: ۲۴۹۰۲۷
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
موکب دخترانه نجمه (س)، با حضور ۷۵۰ دختر خادم که همگی متولد دهه هشتاد هستند در مشهد پا گرفته است و به زائران امام رئوف (ع) خدمت رسانی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، روی سردرش نوشته، «موکب دخترانه نجمه (س)، پناهی برای زائران امام رئوف». از همین چند کلمه می‌توان متوجه متفاوت بودنش با بسیاری از موکب‌هایی که در ایام دهه آخر صفر در مشهد دایر است شد؛ موکبی که ویژه بانوان است و حال و هوایی دخترانه دارد؛ اما تفاوتش فقط به زنانه بودنش ختم نمی‌شود؛ اینجا تمام خادمانش دختران نوجوان دهه هشتادی هستند که با عشقی مثال زدنی، به زائران امام مهربانی‌ها خدمت می‌کنند.

این موکب ۵ سال است در مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) در خیابان فدائیان اسلام مشهد هر ساله در ایام پایانی ماه صفر از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برپا می‌شود و به بانوان زائر از سرتاسر ایران خدمات مختلفی داده می‌شود که در ادامه با فعالیت‌های این موکب در سال ششم برگزاری آن آشنا خواهید شد.

ورود آقایان ممنوع

هیچ مردی اجازه ورود به موکب را ندارد؛ حتی مادرانی که با پسران کوچک و نزدیک به سن نوجوانی شان به مشهد آمده اند هم حق آوردن فرزندانشان را به محوطه ندارند و آنها در فضای جانبی موکب دخترانه نجمه (س) که برایشان در نظر گرفته شده استراحت می‌کنند.

با تیم تصویربرداری که به سراغشان می‌رویم باید اذن دخول بگیریم و برای ورود همکاران آقا با مسئولش هماهنگ کنیم. چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا این هماهنگی صورت گیرد و زائر‌ها و خادم‌ها حجابشان را رعایت کنند.

دختران خادم دهه هشتادی

پیش از این به مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) پا گذاشته بودم. حیاط بزرگ و چند سالن برای استراحت و برگزاری همایش‌های مختلف داشت. این بار وقتی وارد شدم انگار قدم به جای متفاوتی گذاشتم.

آن حیاط بزرگ دور تا دورش غرفه‌های بزرگ و کوچکی بود که هر کدام اسم‌های جالب با حال و هوای نوجوانانه داشت. تمام محوطه مفروش بود و با سایبان‌های پارچه‌ای و نازک، سقف آسمانی اش را پوشانده بودند تا گرمای وسط روز شهریورماه کمتر زائران را اذیت کند.

تعدادی از زائران وسایلشان پهن بود و در حال استراحت بودند، عده‌ای از غرفه پذیرایی، چند استکان چای گرفته و توی سینی گذاشته بودند تا با همسفران خود با خوردن این نوشیدنی دلنشین، خستگی روز و سفر را از تنِ خود بدر کنند. برخی تازه به موکب رسیده و در حال جانمایی برای اسکانشان بودند.

اینجا تمام کار‌ها با دختران است

اینجا تمام کار‌ها توسط دختران خادم انجام می‌شود. از جارو زدن و نظافت معمول روزانه بگیرید تا انتظامات و مربیان نوجوانی که مسئولیت غرفه‌های کودک، تئاتر، پذیرایی، سینما، کتاب، اسکان و دیگر غرفه‌ها را به عهده دارند. این چند جمله را می‌شد در همان دقایق اولیه ورود به این موکب دید که مهدیه فیاض، مسئول موکب دخترانه نجمه (س) نیز این موضوع را تایید می‌کند.

فیاض با تاکید بسیار می‌گوید: «نکته بسیار ویژه‌ای که موکب دخترانه نجمه (س) را از دیگر موکب‌های سراسر کشور متمایز می‌کند اینکه تمام خدمات توسط دهه هشتادی‌ها انجام می‌شود؛ حتی غذا را هم خودشان طبخ می‌کنند و دیگ بار می‌گذارند. سماور روشن می‌کنند. جارو می‌زنند. مربی کودک هستند. گعده‌های کتاب را به عهده دارند. بخش کارگردانی تئاتر و نمایش را انجام می‌دهند و ما هیچ خادم بزرگسالی جز در حوزه پزشکی و مشاوره خانواده نداریم.»

۱۶ عنوان خدمت در موکب دخترانه نجمه(س)

فیاض خدمت در این موکب که توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برای سال ششم در دهه پایانی ماه صفر راه اندازی شده را افتخار خود می‌داند و درباره خدماتی که به زائران عرضه می‌شود می‌گوید: «۱۶ عنوان خدمت در غرفه‌های متعدد برای زائران در نظر گرفته شده که شامل خدمات رفاهی و پذیرایی، اسکان و خدمات فرهنگی می‌شود و تمام غرفه‌ها توسط دختران دهه هشتادی اداره می‌شود.»

نام غرفه‌هایی که دیده می‌شود برایم جالب است و گویی با نظر و ایده نوجوانان حاضر در این موکب انتخاب و طراحی شده است. کافه کتاب، دوخت و دوز (خدمات خیاطی)، دست و دلباز (ویژه تهیه نوشت افزار با کمک‌های مردمی برای کودکان حاشیه شهر)، نگارخانه (عکاسی)، گپ و گفت (مشاوره خانواده)، حکیم باشی(خدمات درمانی و پزشکی)، پردیس کودک(غرفه بازی و کودک)، مشت و مال (طب سنتی و ماساژ)، تنورک (غرفه پخت نان سنتی توسط بانوان بندرعباس)، نمک گیر (غذا)، چایخانه، عاشق تر‌ها (ویژه زندگینامه شهدا)، رادیو موکب، سینما و تئاتر، بازارچه زیتون (فروش دست سازه‌ها و اکسسوری‌های مذهبی و جوان پسند به نفع کودکان فلسطین) از جمله این نام هاست که هر کدام خدمتی متفاوت را برای ساختن حالِ خوبِ زائران انجام می‌دهد. 

اسکان امن برای بانوان زائر

موکب دخترانه نجمه (س) هر ساله در ۵ روز انتهایی ماه صفر راه اندازی می‌شود و خدمات متعددی را به زائران ارائه می‌کند. اسکان یکی از نیاز‌های ضروری و مهم زائران به ویژه بانوانی است که تنها پا در مسیر زیارت می‌گذارند و نیاز به جای امنی دارند تا در آن استراحت کنند و این موکب دخترانه، یک فرصت خوب در مشهد برای بانوان زائر است.

به گفته فیاض موکب نجمه (س) جهت اسکان دو خوابگاه، سالن همایش و صحن حیاط در اختیار دارد و ظرفیت آن بیش از ۴ هزار نفر ظرفیت شب خواب است. سال گذشته نیز سه هزار و ۵۰۰ نفر خانم زائر پذیرش شدند.

رقابت برای خدمت | موکب دخترانه نجمه (س) پناهی برای بانوان زائران + فیلم

رقابت ۱۱۰۰ دختر نوجوان برای خدمت

این بانوی فعال فرهنگی که نقش راهبری و مدیریت این خادمان نوجوان را به عهده دارد از شوق خدمت دختران نوجوانی که برای حضور در این موکب داشتند می‌گوید.

اینکه نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای طرح معرفتی «بی نهایت» ویژه موسسه جوانان آستان قدس رضوی ثبت نام کردند و از این میان، تنها ۷۵۰ نفر توفیق خدمت یافتند. ۵۰ نفر از این تعداد خادمان نوجوان کشوری هستند که به قید قرعه انتخاب شدند. فیاض درباره نحوه خدمت رسانی این دختران نوجوان توضیح می‌دهد: «روزانه ۴۵۰ دختر نوجوان در سه شیفت، خدمت می‌کنند و در هر شیفت ۱۵۰ خادم حضور دارد.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پررنگ دهه هشتادی‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، این نقش آفرینی می‌تواند حرکت عظیمی برای ساختن شخصیت نوجوانان باشد تا با مسائل اجتماعی از نزدیک برخورد داشته و آن را لمس کنند و یک حرکت تربیتی صحیح صورت گیرد.»

محبت امام با خدمت ساده

نکته جالب توجه در موکب دخترانه نجمه (س) این است که دختران خادم قبل از تشرف خدمت، طی سه جلسه دوره‌های «حقیقت خدمت به زائر» با محوریت ولایت پذیری، «اخلاق» مانند صبر، تواضع، نظم و «کار تشکیلاتی» را آموزش دیدند تا به بهترین شکل ممکن به زائران خدمت کنند و خودشان نیز با اهمیت آن آشنا شوند.

همچنان که زهرا خوشرو، ۱۸ ساله و یکی از دختران «بی نهایت» است و حرف هایش مصداقی از توجه به این دوره‌های آموزشی است. او در بخش خدمات ثبت نام کرده و مشغول جارو زدن فضای موکب است. زهرا که از بچگی عاشق امام رضا (ع) است و سال‌های گذشته نیز تجربه حضور در این موکب را دارد درباره حضورش در موکب دخترانه نجمه (س) می‌گوید: از زمانی که بخاطر دارم ارتباط خوبی با امام رضا (ع) داشتم و خودم را مدیون ایشان می‌دانم. اینکه بتوانم کاری برای زائران امام رضا (ع) انجام دهم احساس خوبی پیدا می‌کنم.

این دختر نوجوان که به خوبی درباره اثرگذاری خدمت دختران نوجوان صحبت می‌کند ادامه می‌دهد: حضور دختران نوجوان در برنامه‌های معنوی و مذهبی می‌تواند به تغییر نگرش همسن و سالانشان و زائرانی که به این موکب می‌آیند کمک کند. چرا که نوجوان‌ها از دوستان و همسالان خود بیش از خانواده الگوپذیری دارند. وقتی یک نوجوان در لباس خادمی، به زائران خدمت می‌کند و رفتار و اخلاق شایسته‌ای داشته باشد ناخوداگاه توجه زائر‌ها را به خود جلب می‌کند و قلبشان به سوی امام متمایل می‌شود.

پیش از رفتن و تمام کردن کار، نگاهی به اطرافم و موکبی که قرار است دختران پای کار باشند می اندازم و در دلم تحسینشان می کنم. تجربه‌های کوتاه معنوی در کنار زائران امام مهربانی ها می تواند هویتی قوی را برایشان شکل دهد که پناهش امام رضا(ع) است و چه هویتی زیباتر از این که به پنجره های اخلاقی امام گره بخورد و آینده‌شان را بسازد. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.